جستجو
آرشیو

اشکال طلبگی به سخنان آیت الله حائری شیرازی

روزنامه ایران مورخ ۲۱/۴/۸۹ سخنان یک بزرگوار (آیت الله حائری شیرازی) در حمایت از دیدگاه آقای احمدی نژاد درباره حجاب را منتشر کرده بود به این مضمون که چون بی حجابی در کشور به یک منکر اجتماعی تبدیل نشده لذا احمدی نژاد با برخورد انتظامی با این پدیده مخالفت میکند و اینکه تا یک پدیده به منکر اجتماعی تبدیل نشود نباید با آن پدیده مقابله انتظامی بشود حتی اگر آن پدیده منکر فقهی و شرعی باشد!

ضمن ادای احترام به آن بزرگوار چند سوال و اشکال طلبگی درباره این استدلال خدمتشان عرض میکنیم باشد که مفید واقع شود!

۱- اول اینکه برخورد انتظامی با بی حجابی و سایر موارد آشکار منافی عفت در جامعه متن صریح قانون است و به فتوای حضرت امام و رهبری نظام، اطاعت از قوانین جمهوری اسلامی واجب و تخلف از آن حرام است! اگر بنا باشد هر کسی (حتی رئیس جمهور) بنا به تشخیص خودش اجرای یک قانون را تعطیل کند، چه بلایی سر قانون خواهد آمد؟ اگر دولت با دلایلی که شما فرموده اید با اعمال قانون از سوی ناجا درباره افراد بیحجاب مخالف است چرا برای تغییر این قانون به اقدامات قانونی (مثل ارائه لایحه جدید و…) متوسل نشده است؟ مگر در این پنج سال امکان اصلاح این قانون وجود نداشته است؟

۲- اگر دلیل مخالفت رئیس جمهور با قانون برخورد انتظامی با بی حجابی تبدیل نشدن بی حجابی به یک منکر اجتماعی باشد (آنگونه که شما فرموده اید) همین الان بسیاری از رفتارهای غلط در میان جامعه وجود دارد که به منکر اجتماعی تبدیل نشده اند!(مثلا اسراف در مصرف آب یا برق که جامعه آنها را منکر محسوب نمیکند!) پس چرا همین دولت با این منکرات برخورد انتظامی میکند؟ چرا مشترکان پرمصرف جریمه می شوند؟ مگر تخلفات راهنمایی و رانندگی در جامعه به یک منکر اجتماعی تبدیل شده اند که دولت و ناجا در همین لایحه اخیر، مجازاتهای متخلفان از قوانین راهنمایی و رانندگی را دهها برابر افزایش داده اند؟

۳- اگر استدلال حضرتعالی درست باشد، یعنی باید برخورد انتظامی و حکومتی با مفاسد و منکرات، مشروط به منکر دانستن این افعال از سوی مردم و جامعه باشد، آنگاه ممکن است بسیاری از منکرات فقهی و شرعی (یعنی اموری که از نظر دین خدا منکر محسوب میشوند) هیچ گاه از نظر عموم مردم منکر شناخته نشوند (مثل منکراتی که در عروسیها رایج است و یا دوستی دختر و پسر و… که سالهای سال است اتفاق میافتد و عموم جامعه آن را منکر نمیدانند و منکر اجتماعی نشدهاند!) پس حکومت هیچگاه حق برخورد انتظامی با این قبیل منکرات را نخواهد داشت!

آیا باید از نظر حضرتعالی این گونه برداشت کنیم که حفظ حرمت احکام الهی از سوی حکومت دینی منوط به نظر مردم است؟ یعنی اگر مردم به هر دلیلی (جهالت، غفلت و یا… ) یک منکر شرعی را منکر ندانند بایستی حکومت دینی شاهد ساکت پرده دری و تخلف از احکام الهی باشد و در برابر شیوع علنی یک منکر و خلاف شرع ساکت باشد؟ یعنی الان که نزول گرفتن و نزول دادن، رشوه و ارتشاء و دهها منکر و حرام شرعی دیگر در جامعه رایج است (و جامعه آن را منکر نمیداند) حکومت هیچ وظیفهای در برخورد انتظامی با این محرمات ندارد؟

۴- اشکال دیگر استدلال شما این است که حجم انبوه مخالفتهای مومنان و علما و مراجع با بی حجابی را که در غالب دهها راهپیمایی و بیانیه و سخنرانی بیان شده، ندیده می گیرید! آیا این مخالفت های فراوان دلیل آن نیست که جامعه بی حجابی را منکر می داند؟ شاید هم نظر حضرتعالی این است که بایستی فواسق و بی حجابها و غیر متدینین بی حجابی را منکر بدانند که واضح است صد سال دیگر نیز چنین نخواهند کرد!

پس تا آن زمان حکومت اسلامی بایستی در برخورد با این شکل از جنگ نرم دشمن ساکت بنشیند و فقط به نصیحت اکتفا کند؟ اگر کشتی نظام با همین حربه غرق شد چطور؟ نکند حضرتعالی سخنان نخست وزیر منحوس رژیم صهیونیستی را نشنیده اید که گفته باید با برهنگی به جنگ جوانان ایرانی برویم و باید با این سلاح مقاومت جوانان ایرانی را درهم بشکنیم!؟

۵- راستی دولت محترم در طول ۵ سال گذشته برای اینکه جامعه و اکثریت آن بی حجابی را یک منکر بداند چه کرده است؟ به فرض، که نظر شما را درست بدانیم آیا دولت اسلامی در قبال معرفی یک منکر شرعی به جامعه (برای اینکه جامعه هم آن را منکر بداند) وظیفه ای ندارد؟ پس چرا دولت در این زمینه هم سکوت اختیار کرده است؟

۶- از آنجا که حضرتعالی با شیوه مباحث طلبگی آشنایی کامل دارید موارد بالا را در حد اشکالات یک طلبه ساده بپذیرید و با همان روحیه عالمانه ای که از شما سراغ داریم پاسخگو باشید!

۳پاسخ به “اشکال طلبگی به سخنان آیت الله حائری شیرازی”

  • سلام دکتر.
    نقد و بررسی خیلی خوبه اما مواظب باشیم که موضات فرعی جای موضوعات اصلی را نگیرند.آب به آسیاب دشمنان و منافقان نریزیم…

  • حسین:

    ببینید من کلا یک نظر دارم بنظر من هر چیزی که موافق باشد مخالف است و بالعکس. البه این بحث خیلی جالبی است ولی …. (محض تفنن) موفق باشید دوست عزیزم

  • حسین:

    دکتر کوشکی رفیق شفیق عزیز یک بار در یک بحث تلویزیونی از ارتداد یک شخصیت بزرگ ملی … (نفت ) با استناد نیم بندی به سخنان امام کردی! بنظرم خیلی بی انصافی بود . کمی بیشتر تامل کن. انصاف انصاف انصاف تامل .

یک نظر بگذارید