جستجو
آرشیو

دولت های اسلامی با اجماع نظر با مخالفان داخلی می توانند به ثبات برسند

دکتر محمد صادق کوشکی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، سلطه حکومت های دیکتاتوری و مستبد را مهم ترین عامل بروز اعتراضات و تحولات اخیر در برخی جوامع اسلامی دانست و افزود: در واقع اعتراضات و مبارزات مردمی در برخی کشورهای اسلامی با هدف براندازی حکومت های دیکتاتوری صورت گرفت بطوریکه این حرکت در کشورهایی مثل تونس و لیبی موفق و در کشوری مثل بحرین به موفقیت کامل نرسیده است و البته حرکت های آزادی خواهانه در کشورهایی نظیر عربستان، اردن و مراکش نیز بصورت پراکنده شروع شد که نتیجه آن در اردن با دادن برخی امتیازات از سوی دولت به مردم و در عربستان نیز با سرکوب و برخورد با معترضان مهار شد.

ایجاد تحول و ثبات در ساختارهای سیاسی کشورهای عربی نیازمند گذر زمان است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایجاد تحول و ثبات در ساختارهای سیاسی کشورهای عربی راهی طولانی و نیازمند گذر زمان است، تصریح کرد: شکل گیری ثبات همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره در برخی کشورهای عربی مثل لیبی که در نتیجه حرکت های مبارزه طلبانه خود موفق به براندازی و سرنگونی حکومت های وقت شدند راهی کاملا طولانی و تحقق آن در کوتاه مدت تا حدی امکان پذیر نیست. در واقع به دلیل اینکه در نتیجه این نوع حرکت های انقلابی در این کشورها قانون اساسی تغییر و به مراتب ساختار سیاسی نیز دچار تحول بزرگی شده است در نتیجه برگشتن به ثبات سابق راهی بس طولانی است و نباید انتظار داشته باشیم بعد از تحولی به این عظمت، ثبات و آرامش در این جوامع مستقر شود.

کشورهای عربی برای دست یابی به اهداف انقلابی خود، باید در ساختارهای سیاسی تغییراتی اساسی انجام دهند

این استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران، همچنین با بیان اینکه کشورهای اسلامی برای بدست آوردن به ثبات نیازمند تغییراتی اساسی در نظام سیاسی خود هستند، یادآور شد: اگر چه برخی کشورهای عربی در مبارزه علیه حکومت های ظالم و دیکتاتور توانسته اند تا حدودی موفقیت هایی را بدست آورند اما تغییرات ایجاد شده در این کشورها تنها در حد قانون اساسی بوده است و نظام سیاسی این جوامع هنوز دچار تغییرات لازم نشده است بطوریکه حتی  قانون اساسی جدید نیز در بیشتر این کشورها تشکیل نشده است و دولت تونس هر چند با رای مردم روی کار آمد اما هنوز به عنوان یک دولت انتقالی فعالیت می کند و قانون اساسی آن نوشته نشده است بنابراین این جوامع برای رسیدن به اهداف بیداری اسلامی خود باید هم قانون اساسی جدیدی تعریف کنند و هم در ساختارهای سیاسی خود دست به تحولاتی اساسی بزنند.

دکتر کوشکی در خصوص دلایل ناآرامی ها و بی ثباتی بعد از وقوع انقلاب در برخی کشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: در واقع به دلیل اینکه مردم این کشورها بعد از وقوع انقلاب و تا حدودی تغییر ساختار سیاسی، هنوز مطالبات و اهداف انقلابی خود را حاصل نکرده اند و با روی کار آمدن دولت جدید انتظاراتشان برآورده نشده است، در نتیجه یک نوع بهم ریختگی و آشفتگی درعرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این جوامع شاهد هستیم.

تا زمانی که دولت های اسلامی نتوانند با مخالفان خود به اجماع نظر دست یابند ثبات ندارند

این استاد دانشگاه تهران، به مهم ترین راهکار خروج از بحران های سیاسی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه اختلاف نظر در بین گروه ها و سیاستمداران کشورهای اسلامی یکی از مهم ترین دلایل بحران در این جوامع است در واقع تمامی اختلاف نظر ها در کشورهای عربی باید به اجماع نظر ملی منتهی شود تا مردم و دولت بتوانند به آن اهدافی که برای رسیدن به آن مبارزه کردند را حاصل و هدف مطلوب نیز تعیین شود و بر اساس این اجماع و اتفاق نظر سیاستگذاری های کشور تعریف شود تا زمانی که دولت ها نتوانند در امور داخلی خود با مخالفان به اجماع نظر دست یابند چهره ثبات سیاسی در کشورهای منطقه مشاهده نمی شود.

دولت های عربی نباید برای رفع مشکلات دورنی دست به دامان بیگانه باشند

اجماع نظر در یک کشور با تضارب آرا اتفاق می افتد

وی در ادامه اجماع نظر در یک کشور را امری دورنی در یک جامعه تعریف کرد و افزود: در واقع اجماع نظر در یک کشور با تضارب آرا، نظریه پردازی، کار عملی و تولید علم بصورت تدریجی و طبیعی بین دانشمندان، نظریه پردازان، سیاستمداران درون آن جامعه اتفاق می افتد و امری بیرونی نیست که منتظر باشیم کشورهای دیگر برای هماهنگی و اتحاد یک کشور دیگر تلاش کند نباید برای حل مشکلات دورنی جامعه و رسیدن به یک اتحاد دست با دامان عوامل خارجی شد.

خشونت از تعصب های غیر منطقی یک گروه و بی ثباتی درون یک جامعه نشات می گیرد

دکتر کوشکی در ادامه به تفاوت خشونت و بی ثباتی در کشورهای که موج بیداری اسلامی داشته پرداخت و اظهار کرد: در واقع خشونت نظیر درگیری های خیابانی با بی ثباتی کاملا متفاوت است در واقع خشونت از اختلاف های قومی، قبیله ای و تعصب زیاد نشات می گیرد ولی بی ثباتی ریشه در عدم اجماع نخبگان سیاسی آن جامعه دارد بطور کلی یکی از مهم ترین مشکلات کنونی کشورهایی که در معرض انقلاب قرار گرفتند این است که متاسفانه نخبگان هنوز بعد از پیروزی انقلاب های خود در عرصه های مختلف بخصوص عرصه سیاسی به اجماع و اتحاد نظر نرسیده اند و اگر این اجماع در درون جامعه حاصل شود قدرت های بیگانه نمی تواند عامل بی ثباتی این کشورها باشد.

سوریه هم اکنون درگیر یک نوع جنگ داخلی است

این استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه بحران سوریه قابل مقایسه با انقلاب ها در دیگر کشورهای عربی نیست گفت: انقلاب های اتفاق افتاده در برخی از کشورهای عربی با بحران سوریه قابل مقایسه نیست در واقع در بحران سوریه مردم نسبت به دستگاه حاکم به سه دسته طرفدار، مخالف، و بی طرف تقسیم شدند و با توجه به اینکه گروه محدودی از مردم این کشور خواهان تغییر در نظام سیاسی خود هستند در نتیجه مبارزات داخلی در این جامعه هنوز نتوانسته بعد از دو سال نظام بشار اسد را ساقط کند و می توان گفت سوریه هم اکنون با یک نوع جنگ داخلی مواجه شده که از سوی برخی کشورهای منطقه نظیر قطر،عربستان و دیگر کشورهای غربی حمایت می شود بنابراین آنچه تا کنون در سوریه شاهد بودیم هیچ ارتباطی با موج بیداری اسلامی یا بهار عربی در این کشور ندارد.

۲پاسخ به “دولت های اسلامی با اجماع نظر با مخالفان داخلی می توانند به ثبات برسند”

یک نظر بگذارید