جستجو
آرشیو

آمریکا در تقابل بنیادین با انقلاب اسلامی قرار دارد

پایگاه بصیرت: گروه سیاسی / با فرا رسیدن روز سیزده آبان، فرصتی فراهم می‌آید که بار دیگر موضوع استکبارستیزی و مواجهه انقلاب اسلامی و غرب و آمریکا مورد بازخوانی قرار گیرد. در این راستا خبرنگار پایگاه بصیرت گفتگویی را با آقای دکتر محمد صادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

* نگاه حضرت امام (ره) به غرب و آمریکا چگونه نگاهی بود؟

از زاویه دید حضرت امام(ره)، تمدن غرب به عنوان تمدنی استکباری مطرح شده که ممکن است مصادیق مختلفی داشته باشد. در یک روز ممکن است مصداق این تمدن استکباری اسپانیا، پرتقال، انگلستان، فرانسه باشد و در زمان فعلی ما نیز آمریکا است. به همین خاطر ذات تمدن غرب و بنیادهای تمدنی آن از نظر حضرت امام(ره) بنیادهای استکباری است، تفاوتی نمی‌کند که کدام کشور نمایندگی این تمدن از بنیان استکباری را بر عهده بگیرد حال یک روز آمریکا، یک روز انگلستان و شاید یک روز هم کشورهای دیگر.

به همین خاطر حضرت امام(ره) با بنیان‌های تمدن غرب مشکل دارند و آن را در نقطه‌ی مقابل ارزش‌ها و هنجارهای دینی می‌دانند. این بنیادها، بنیادهای دین‌گریزانه، دنیاطلبانه و ظالمانه‌ای هستند که با دیانت به تعبیر اسلامی و شیعی سازگاری ندارد به همین خاطر حضرت امام(ره) به عنوان یک عالم و مروج دینی وظیفه دارد تا این مغایرت را به اطلاع جامعه و جهان برساند.

انقلاب اسلامی نیز حرکتی در مسیر این ابلاغ بود و اِلّا هیچ یک از هم فکران اندیشه‌ی امام(ره) دشمنی خاصی با مردم و کشور خاصی ندارند. بسیاری از مردمی که در تمدن غرب زندگی می‌کنند نیز قربانی خوی استکباری تمدن غرب که در روزگار ما نماینده ی و شاخص این تمدن غرب یعنی ایالات متحده آمریکا هستند.

* حضرت امام(ره) مبتنی بر کدام مبانی از ضدیت با آمریکا سخن گفتند؟

همانطور که اشاره کردم اسلام آمده تا خوی استکباری و حکومت انسان بر انسان را حذف کند و انسان را به عنوان جانشین خداوند در زمین مستعد تکامل و بندگی خداوند قرار دهد. مسیری که دین برای انسان طراحی می‌کند دقیقاً در نقطه مقابل تمدن غرب که برای خوشبختی دنیایی انسان طراحی شده است قرار دارد، یعنی این دو مسیر ذاتاً با هم تنافر دارند. در این مسیر و جهت است که حضرت امام(ره) هرگونه ارتباط و تعامل با این ذات استکباری و این تمدن از درون فاسد را ممنوع، غیرمفید و حتی مضر می‌دانستند.

* در چه شرایطی این ضدیت قابل تغییر است؟

در صورتی که ماهیت تمدن غرب عوض شود و خوی استکباری خود را از دست بدهد که در آن صورت دیگر تمدن سکولار سرمایه‌دار نخواهد بود. اگر روزی آمریکا بر سرمایه‌داری و سکولاریسم مبتنی نباشد، آن زمان تغییر پیدا می‌کند.

* حضرت امام(ره) در قبال هرگونه مذاکره و تلاش برای برقرار رابطه با آمریکا چگونه موضع‌گیری کرده اند؟

حضرت امام(ره) از آنجا که مذاکره یا تعامل با آمریکا را بدون تغییر بنیادهای استکباری آن کار عبثی می‌دانستند، بلکه کاری که به ضرر نظام انقلاب خواهد بود، به همین خاطر به طور جدی با هرگونه مذاکره‌ای مقابله می‌کردند. بارزترین جلوه‌ی آن در خصوص ورود مک فارلین به ایران در سال ۶۵ است که حضرت امام(ره) به محض اطلاع از حضور مک فارلین مسئولین نظام را در هر رده ای از هرگونه مذاکره با مک‌فارلین و هیئت همراه او منع کردند و دستور دادند که باید به سرعت مک فارلین و هیئت همراه او از کشور اخراج شوند. برخی از مقامات آن روز سعی داشتند فضاسازی کنند و به صورت مخفی با امریکایی‌ها گفتگوهایی را ایجاد و مشکلات فی مابین ایران و آمریکا را حل و فصل کنند که سفر مک فارلین در همین راستا اتفاق افتاد. اما همین که حضرت امام (ره) مطلع شدند که چنین سفری صورت گرفته با جدیت هرچه تمام تر خواستند که هرگونه گفتگویی قطع شود و هیچ یک از مقامات ایران با این تعبیر امام(ره) بیان کردند: “هیچ کس حق ندارد با این هیئت گفتگویی داشته باشد” مدل رفتاری امام (ره) در بحث مذاکره با آمریکا به این شکل بود.

* از عدم ارتباط ایران و آمریکا چه کسانی سود می برند؟

از عدم تداوم رابطه ایران و آمریکا شاید بیشتر از همه ملت ایران سود ببرد. چون ما در این ارتباط هیچ گاه خیری ندیدیم و از این ارتباط نفعی برای ملت ما حاصل نشده و همیشه ما متضرر بودیم چون ارتباطی یک سویه و یک جانبه بوده است.

* آیا جمهوری اسلامی ایران در دوران عدم ارتباط با آمریکا متضرر شده یا سود برده است؟

ما یقیناً در قطع ارتباط با آمریکا در سی و چند سال گذشته رشد کرده ایم. از یک کشور وابسته به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده‌ایم. انقلاب اسلامی الگویی را ارائه کرده که اگر ما آن الگو را جدی می گرفتیم شاید در حال حاضر هیچ مشکل اقتصادی نداشتیم. متاسفانه دولت‌های گذشته از دولت سازندگی تا  دولت آقای احمدی نژاد وضعیت ایران را در جهان جدی نگرفتند و اقتصاد را بر پایه اقتصاد مورد نظر انقلاب اسلامی سامان ندادند، در نتیجه در حال حاضر ما مشکلات اقتصادی را در جامعه و کشور می‌بینیم.

بنیه و توانایی‌های اقتصادی ایران به صورتی است که اگر الگوی اقتصادی مد نظر حضرت  امام(ره) پیاده می‌شد اتفاقاً تحریم‌ها در رشد ما بسیار موثر بود. حضرت امام(ره) در وصیت نامه‌ی خود اشاره می‌کنند که رشد روز افزون و شگفت‌انگیز صنایع دفاعی ما درسایه ی تحریم ها و  جنگ ایجاد شد، یعنی اگر تحریم ها نبود شاید ما به هیچ عنوان به این توانمندی‌های نظامی دست پیدا نمی‌کردیم. در ابتدای سالهای پس از پیروزی انقلاب، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی حتی توان تعمیر یک ادوات ساده نظامی را نداشتند اما امروز در سایه‌ی تحریم‌ها با توکل برخدا و اعتماد به توانایی‌های نیروهای متخصص داخلی به جایی رسیده‌اند که پیچیده‌ترین ابزارها را طراحی کرده، ساخته و آزمایش می‌کنند حتی به جهان عرضه می‌کنند. این بهره ی تحریم بوده است. حال اگر در اقتصاد مشکل داریم به این خاطر است که برخلاف نیروهای مسلح دولت‌های ما انقلابی عمل نکردند.

* چگونه شد که سیزدهم آبان در تاریخ انقلاب جاودانه شد و حضرت امام (ره) آن را انقلاب دوم (انقلاب بزرگتر از انقلاب اول) نامیدند؟

در ماجرای ۱۳ آبانماه انگشت اشاره‌ی  ملت ایران به سوی متهم اصلی هدف گرفته شد. در ۱۵ سال نهضت حضرت امام(ره) مردم مسلمان خود را در مواجهه با حکومت پهلوی می‌دیدند، اما در ۱۳ آبان ۵۸ این مواجهه، مواجهه‌ی بین انقلاب اسلامی و استکبار جهانی شد، یعنی عملاً آن صف‌آرایی و رودر رویی واقعی شکل گرفت و به همین خاطر حضرت امام (ره) ۱۳آبان ۵۸ را سرآغاز صف‌آرایی مستقیم انقلاب اسلامی و استکبار جهانی بود به عنوان انقلابی برتر از انقلاب اول نام نهادند.

* آیا اگر لانه جاسوسی تسخیر نمی‌شد، امکان تداوم رابطه ایران و آمریکا وجود داشت؟

خیر، چون اگر ما می‌خواستیم انقلابی باشیم آمریکایی ها به اشکال مختلف سعی می‌کردند که رابطه را برهم بزنند،کما اینکه قطع  کننده رابطه آمریکا بود که حاضر نشد رابطه ی یکسان همراه با احترام دوجانبه را بپذیرد، خوی استکباری آمریکا اجازه نمی‌داد.

* آمریکایی ها مبتنی برکدام مصلحت سنجی حاضر به قطع رابطه با ایران شدند؟

منطق آمریکایی ها، منطقی استکباری است. آنها نمی‌توانستند رابطه با احترام دو جانبه با یک ملت مثل ایران را بپذیرند. به همین خاطر خوی و غرور استکباری آنها باعث شد که رابطه خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کنند.

* آیا مذاکرات موجب حل مشکلات خواهد شد؟

در این فضا آمریکا مایل به مذاکره و امتیاز دادن نیست و ما آنچه را که به دست آورده‌ایم از طریق مذاکره بدست نیاوردیم. بلکه در طول این سی و چند سال گذشته با تلاش، مجاهدت و بر اساس توانمندی های خودمان به دست آوردیم.  قاعدتاً در آینده نیز اگر قرار است دستاوردی داشته باشیم با مذاکره به دست نمی‌آید. این دستاوردها با تلاش، همت، کوشش و مجاهدت مردم مسلمان جمهوری اسلامی ایران به دست خواهد آمد.

یک پاسخ به “آمریکا در تقابل بنیادین با انقلاب اسلامی قرار دارد”

  • مهدی:

    به نام خدا
    با سلام
    قبلا برایتان سوال زیر را ارسال کرده بودم ولی جوابی ندادید
    دوباره آن را ارسال می کنم
    با عرض سلام و خسته نباشید

    بنده قبلا در کلاس های تحلیل سیاسی آقای دکتر کوشکی در دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کرده ام
    ایشان یکبار در یکی از این کلاسها بطور سربسته به کتابی از آقای هاشمی اشاره کردند که در اواخر دوره ریاست جمهوری ایشان چاپ شده است و به تعداد محدود و با قیمت بالا که هرکسی توان خرید آن را نداشته باشد و فقط افراد خاصی آن را بتوانند خریداری کنند چراکه در آن مطالبی نوشته شده است که اگر به کسی بگویید آقای هاشمی چنین عقیده ای دارد و آن را خودش در کتابی نوشته باور نمی کند
    ایشان همچنین اشاره کردند که با توجه به قیمت بالای آن در آن موقع که ایشان دانشجوی دانشگاه تهران بوده اند از کتابخانه این دانشگاه خواسته اند آن را خریداری کنند و از این طریق ایشان آن را خوانده اند
    آقای دکتر کوشکی نام این کتاب را علیرغم پرسش دانشجویان نگفتند و خواستند خودمان دنبال پیدا کردن این کتاب برویم و بفهمیم کدام کتاب است بنده بررسی های فراوانی کردم و با توجه به اشاراتی که ایشان کردند به این نتیجه رسیدم که منظورشان کتاب “دوران مبارزه” است
    سالها بدنبال این کتاب بودم تا اخیرا آن را البته با ظاهری جدید نسبت به چاپ قدیم آن یافتم و بمطالعه آن پرداختم ولی چیز عجیب یا موضع و ایده ای که اگر به کسی بگویید هاشمی این ایده را دارد تعجب کند در آن ندیدم بلکه شاید بهتر بگویم اصلا بیان ایده ای در آن نبود
    حال سوال من این است که از دو حالت خارج نیست
    ۱ من اشتباهی فکر کرده ام که کتاب مورد نظر دکتر کوشکی دوران مبارزه است که لطفا در این صورت نام کتاب مورد نظر را به بنده بفرمایید که سالها تشنه خواندن آن هستم
    ۲ کتاب مورد نظر همان “دوران مبارزه” بوده است و من در تشخیص کتاب اشتباه نکرده ام ولی درست به محتوای آن دقت نکرده ام که در این صورت لطفا برای مطالعه دقیقتر بویژه آن مواردی که مد نظر آقای دکتر بوده است بنده را راهنمایی کنید

    با تشکر فراوان

یک نظر بگذارید