جستجو
آرشیو

جامعه نبوی باید الگوی اصلاح جامعه امروز ما شود

خبرگزاری فارس:عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر گفت:در سال پیامبر اعظم (ص) باید خلاء اخلاقی موجود در جامعه خود را با الگو گرفتن از جامعه نبوی رفع کنیم.

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نامگذاری سال ۸۵ به نام پیامبر اعظم (ص) با بیان این که نکات قابل استفاده زیادی در مورد این نامگذاری وجود دارد،گفت:یکی از نکاتی را که از بیانات خود پیامبر می‌توان استفاده کرد این است که ایشان هدف از بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق بیان کردند و این می‌تواند مد نظر ما باشد.

کوشکی افزود:اتفاقاً بی‌توجهی به اخلاق و مقولات اخلاقی یکی از نقاط خلاء است که جامعه امروز ما از آن بسیار رنج می‌برد و خیلی خوب است که امسال چه مردم و چه دستگاه‌های حکومتی سعی کنند به وضع آشفته اخلاق و امنیت اخلاقی در جامعه امروز ایرانی توجه بیشتری کنند.

وی با اشاره به این که امروز شاهد هستیم در جامعه ما که امسال را به نام پیامبر نامگذاری کرده است همه توجهات خواسته و ناخواسته‌ به اقتصاد و مسائل مالی و بحث‌های عدالت اقتصادی است، اظهار داشت: اینها در حالی است که هدفی که پیامبر برای بعثت خود بیان کردند،یعنی کامل کردن اخلاقیات تقریباً به فراموشی سپرده شده است و نه دستگاه‌های دولتی، نه مجلس و نه قوه قضائیه خیلی توجهی به این مسئله ندارند و به همین خاطر ما می‌بینیم که این امور در جامعه رها شده است و چه در قالب مفاسد اجتماعی و چه در قالب مفاسد اخلاقی جامعه به هیچ وجه وضعیت مطلوبی ندارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر با تاکید مجدد بر این که از نظر اخلاقی وضعیت بسیار نابسامان و آشفته‌ای بر جامعه حاکم است، تصریح کرد: خوب است امسال ما سعی کنیم این خلاء و شکاف بزرگی را که بین مطلوب‌ها و مکارم اخلاقی با وضعیت فعلی جامعه ما وجود دارد به بهانه این نامگذاری مرتفع کنیم و هر چند انتظار نمی‌رود این وضعیت در مدت یک سال اصلاح شود،اما اگر این نامگذاری باعث شود ما به این رویکرد برسیم می‌توانیم بهترین استفاده ممکن را از این نامگذاری برده باشیم.
کوشکی در پاسخ به این سؤال که برای نیل جامعه به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری پیامبر چه باید کرد، بیان داشت: طبیعتاً اگر بخواهیم چنانکه قرآن گفته پیامبر را اسوه حسنه خود قرار دهیم قدم اول این است که ما وضعیت فعلی خودمان را خوب بشناسیم و قدم بعدی این است که به توصیف دقیق و کاربردی از جامعه‌ای که پیامبر ساخت، یعنی مدینه النبی و جامعه‌ای که اخلاق نبوی در آن حاکم بود بپردازیم و در قدم بعد فاصله میان امروز خودمان و آن جامعه تقریباً مطلوب را بشناسیم و وقتی این سه مرحله را طی کردیم شیوه‌های رسیدن به آن جامعه مطلوب را شناخته و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که خصوصیات پیامبر چگونه می‌تواند به مدد جامعه امروز ایران بیاید تا در امر سازندگی کشور و مقابله با تهدید‌های خارجی موفق باشیم؟ خاطر نشان ساخت:اگر بخواهیم الگوی مطلوب خود را جامعه نبوی قرار دهیم می‌بینیم پیامبر به یک شکل ضعیفی یعنی هجرت، وارد مدینه می‌شوند و در کمتر از ۱۰ سال حضور در مدینه چنان جامعه قدرتمندی بنیان‌گذاری می‌کنند که آهنگ فتح روم و ایران را می‌کند و نه تنها از نظر نظامی بلکه از نظر فرهنگی نیز بر دنیای آن روز سیطره پیدا می‌کند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: اینکه در ۱۰ سال حضور پیامبر اسلام در مدینه چه گذشت و با مردم چه کرد و چه اتفاقی افتاد که موجب شد عرب آن روز که شاید ضعیف‌ترین جامعه روزگار خود بود و یک سرزمین فاقد امکانات با مردمی بی‌تمدن توانستند آن قدر متحول بشوند که بر دو ابر قدرت آن روز هم از نظر نظامی و هم از نظر فرهنگی و سیاسی سیطره یابد، این می‌تواند رمز سیطره امروز ما بر جهان شود و این رمز چیزی نیست جز اینکه پیامبر روحیه تمدن‌سازی بر مبنای دین را در مردم عرب آن روز زنده کرد.

یک نظر بگذارید